Niet van Belsele. Niet van Snoa. Van 't Roggeveld.

Eén straat, alle leeftijden en goesting om elkaar weer wat vaker tegen te komen.

Ik doe mee

Een briefje van de buren.

We wonen hier graag. 't Roggeveld is een fijne straat, eentje van de 1000 Appels: rustig, groen, kinderen die buiten kunnen spelen, mensen die nog eens "goeiemorgen" zeggen. En toch kennen we veel van die mensen eigenlijk amper. Da's jammer, vinden we.

Lang geleden leefde de buurt hier al eens: een paar mensen die af en toe iets organiseerden, een feestje, een drink. Op den duur is dat stilgevallen. Een paar van hen heeft weer goesting en wij ook. Dus pikken we de draad gewoon weer op.

Niets groots, niets ingewikkelds. Geen comité, geen vereniging, geen lidgeld. Gewoon een paar buren, jong en oud, die af en toe iets samen doen. Laat van je horen, vertel wat jij leuk zou vinden en help mee als je tijd en goesting hebt. Met een handvol mensen krijgen we dat zeker rond.

Tot in de straat, buren van 't Roggeveld

Wat zouden we kunnen doen?

Een paar ideeën om mee te beginnen. Niet alles tegelijk, niet alles dit jaar, gewoon kijken waar de goesting zit.

BBQ in de tuin

Een zomerse BBQ, ieder brengt iets mee. Op straat of in een tuin die groot genoeg is.

Speelstraat

Een namiddag zonder auto's. Krijt op de stoep, fietsen, springkasteel als we durven. En ook een glas of fles erbij!

Nieuwjaarsdrink

Een glaasje bubbels begin januari. Even klinken op het nieuwe jaar, kort en gezellig.

Apéro op de graskant

Spontaan, op een vrijdagavond. Je stoel naar buiten, een drankje, en zien wie er passeert.

Garageverkoop

Iedereen zet z'n spullen voor de deur. Een rommelmarktje van de straat, voor de straat.

Heb jij een idee?

Iets dat hier nog niet staat? Een quiz, een straatontbijt, een wandeling? Laat het ons weten.

Een straat die op elkaar let.

Plezant samen, ja. Maar ook gewoon handig om elkaar te kennen. Een diefstalgevoelige buurt, een zondag met pech, een vakantie zonder zorgen: het wordt allemaal lichter als je weet wie er naast je woont.

Een oogje in het zeil

Zien als er iets niet pluis is, zeker als de buren een weekje weg zijn. Samen zien we meer dan alleen.

Vakantiepost

Brievenbus leeghalen, planten water geven, een lichtje 's avonds aan. Kleine moeite, groot verschil.

Even iets lenen

Een eitje, een kopje suiker, een boormachine, een kruiwagen. Het is altijd dichter dan de winkel.

Hulp op een zondag

De wifi ligt eruit, de afvoer is verstopt, de fiets is plat. Iemand in de straat kan dat misschien oplossen.

Pakje van de buur

Niet thuis als de koerier komt? Een buur kan het opvangen. Geen omweg meer naar het ophaalpunt.

Een handje wanneer 't moet

Een verhuis, een zieke periode, even kinderen oppikken van school. Geen verplichting, wel een mogelijkheid.

Laat van je horen

We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Enkel om je op de hoogte te houden, niets anders.
Buren van Kouterstraat 1, 5 en 7 horen er ook bij.
Alleen om je op de hoogte te houden over de poll en wat we plannen, niets anders.
Wie zijn 'we' eigenlijk?

Wij zijn een paar buren, oud en nieuw.

't Roggeveld is een lange straat. Wij wonen aan het einde ervan: een paar buren, oud en nieuw. Sommigen wonen hier al een leven lang, anderen zijn er pas komen wonen. We kennen elkaar goed en zien elkaar vaak. En op een dag dachten we allemaal hetzelfde: zou het niet plezant zijn om de rest van de straat ook zo te leren kennen?

Dit briefje en deze pagina hebben we zelf gemaakt, een paar buren samen, gewoon omdat we 't graag doen. En 'wij' worden er hopelijk nog veel meer: de buren ernaast, een paar huizen verder, en zo de hele straat door. Hoe meer mensen meedoen, hoe leuker.

We geloven dat een straat waar buren elkaar kennen er gewoon anders uitziet: plezanter, veiliger en warmer. Geen platform, geen app, geen vereniging. Gewoon elkaar tegenkomen, elkaar groeten, elkaar af en toe een handje toesteken. In 't klein, op onze eigen manier. Geen comité, en geen sponsor op zoek naar leden.

We zijn begonnen aan ons eigen stukje straat, maar we willen er graag heel 't Roggeveld bij. En de Kouterstraat ook, want dat zijn tenslotte onze naaste buren. Heb je een vraag, een idee, of gewoon zin in een koffie? Wip gerust eens binnen, of laat hierboven van je horen.

De buren van 't Roggeveld ✿